dr Ewelina Świdrak
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Pedagogiki Rodziny
Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr
Wypromowane prace dyplomowe
2021
Prace licencjackie
- Wartości wychowawcze w opowiadaniach Zofii Staneckiej z serii “Basia”. Studium teoretyczne
- Adaptacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do klasy pierwszej w edukacji włączającej w opinii nauczycieli
- Znaczenie dowolnej zabawy dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
- Możliwości i ograniczenia w rozwoju motorycznym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
- Rozwód rodziców w narracjach młodych dorosłych
- Zmiany w procesie adaptacji dziecka do przedszkola wynikające z epidemii COVID-19 w ocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej
- Społeczny kontekst problemów dzieci i młodzieży z rodzin migracyjnych. Studium przypadku
- Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez zabawy ruchowe przy muzyce w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego
- Funkcja edukacyjna zabawek dla dzieci poniżej 3. roku życia w ocenie rodziców
- Znaczenie postaw rodzicielskich dla motywowania do nauki dzieci w młodszym wieku szkolnym w opinii nauczycieli
- Obraz rodziny w rodzinach wielodzietnych należących do wspólnoty Armia Dzieci
- Znaczenie programów telewizyjnych w rozwoju poznawczym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
- Kształtowanie samodzielności dzieci w wieku poniemowlęcym przez rodziców
2020
Prace licencjackie
- Znaczenia kontaktów społecznych w procesie adaptacji dzieci do przedszkola w opinii rodziców i nauczycieli
- Rodzaje zabaw dzieci w wieku poniemowlęcym w opinii opiekunek w żłobkach
- Nauczyciel jako wzór osobowy w percepcji dzieci w wieku przedszkolnym
- Metody wychowania i edukacji religijnej na podstawie świadectw członków wspólnot religijnych
- Przejawy i zagrożenia postawy nadmiernie ochraniającej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań własnych
- Specyfika działalności Domu Pomocy Społecznej w Różance w doskonaleniu jakości życia pensjonariuszy
- Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci w wieku przedszkolnym przez ich rodziców
- Formy wsparcia społecznego kobiet w ciąży w ich opinii
- Poczucie wstydu i dumy w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym
- Relacje nastolatków z rodzicami w świetle współczesnych technologii
- Transmisja międzypokoleniowa wartości wychowania chrześcijańskiego w idei Ruchu Światło - Życie w świetle badań własnych
- Przygotowanie małego dziecka do pobytu w przedszkolu w opinii nauczycieli
- Edukacja muzyczna małego dziecka na przykładzie wybranych piosenek projektu "Pomelody" w świetle badań własnych
2013
Prace licencjackie
- Nauczyciel jako autorytet w opinii uczniów Gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Kocudzy
- Nadużywanie alkoholu przez młodzież gimnazjalną i sposoby zapobiegania temu zjawisku na podstawie badań w gimnazjum w Łopienniku Górnym
- Specyfika wychowania społecznego dziecka z niepełnosprawnością umysłową w stopniu głębokim w rodzinie.
- Wpływ gier komputerowych na rozwój psycho-fizyczny dziecka w wieku szkolnym . Pedagogiczna analiza wybranej literatury.
- Przyczyny uzależnień młodzieży w szkole ponadgimnazjalnej.
- Realizacja "amorevolezza" w Systemie Prewencyjnym św. Jana Bosko w Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Dominika Savio w Bydgoszczy
- Potrzeby wychowanków domu dziecka i formy ich realizacji (na przykładzie Państwowego Domu Dziecka w Krasnymstawie).
- Powstanie, rozwój i działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łopienniku Górnym.
- Czynniki warunkujące powstanie stresu oraz radzenie sobie z nim wśród pracowników sektoru bankowego w świetle badań własnych.
- Przyczyny i przejawy nieśmiałości dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych w Niepublicznym Przedszkolu w Kocku
- Postawa Dorosłych Dzieci Alkoholików wobec alkoholu i osób pijących alkohol w świetle badań własnych
- Trudności i możliwości we współpracy rodziców i nauczycieli na przykładzie Miejsko - Gminnego Przedszkola w Piaskach.
- Zainteresowania młodzieży gimnazjalnej pochodzącej ze środowisk miejskich oraz wiejskich w świetle badań własnych.
- Agresja wśród uczniów klas I i II gimnazjum oraz sposoby jej przeciwdziałania na podstawie badań w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Poniatowej.
- ROLA GRUPY RÓWIEŚNICZEJ W PROCESIE INTEGRACJI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH Z PEŁNOSPRAWNYMI NA PRZYKŁADZIE PRZEDSZKOLA IM. BŁ. BOLESŁAWY LAMENT W LUBLINIE
2012
Prace licencjackie
- Metoda tańca, jako czynnik profilaktyczny na przykładzie działalności wybranych świetlic środowiskowych.
- Wsparcie społeczne kobiet samotnie wychowujących dzieci.
- Mobbing w gimnazjum w opinii jego sprawców i ofiar
- Zjawisko sieroctwa duchowego dzieci w rodzinach rekonstruowanych oraz sposoby jego zapobiegania.
- Specyfika funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików w bliskich związkach w opinii ich samych oraz partnerów
- Postawa młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec odmiennych orientacji seksualnych.
- Postawy młodzieży wobec sprawców agresji w szkole w opinii uczniów gimnazjów w Kraśniku.
- Przejawy niedostosowania społecznego wśród młodzieży na przykładzie Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku.
- Czynniki warunkujące powstawanie konfliktów w rodzinie z małymi dziećmi
- Rola autorytetów w życiu młodzieży gimnazjalnej
- Przymus i przemoc wobec małych dzieci w opinii ich rodziców.
- Rola zabawy dziecka w wieku przedszkolnym w profilaktyce agresji.
- Działania ukierunkowane na przeciwdziałaniu dyskryminacji ludzi starszych
- Profilaktyczne znaczenie wolontariatu na przykładzie działalności Stowarzyszenia WIOSNA.
- Relacje interpersonalne dzieci alkoholików w życiu dorosłym.