Gleboznawstwo (zajęcia terenowe)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:07400-XXXX-TER0088
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obowiązkowe » Gleboznawstwo
Efekty kształcenia:
K_K01krytycznie ocenia nabytą wiedzę i kompetencje oraz konfrontuje je na polu zawodowym
K_K02samodzielnie i we współpracy z ekspertami rozwiązuje problemy zawodowe z wykorzystaniem nabytej wiedzy i umiejętności
K_K06uznaje odpowiedzialność architekta krajobrazu za podejmowane decyzje zawodowe, z uwzględnieniem dorobku i etyki zawodu
K_U02dokonuje identyfikacji i analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych dla architektury krajobrazu technik
K_U03podejmuje działania i zadania inżynierskie z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów, niezbędnych do projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
K_U04rozwiązuje zaistniałe problemy zawodowe dostrzegając wady i zalety podejmowanych działań
K_U07potrafi wyszukiwać i analizować informacje pochodzące z literatury, baz danych oraz różnych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
K_U09ma umiejętność poszerzania swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego oraz rozwoju osobistego
K_U10zna zasady bezpieczeństwa, odpowiedzialnie nadzoruje przebieg procesów inżynierskich w budowie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
K_U11potrafi planować i przeprowadzać pomiary i obserwacje, w zakresie działań architektury krajobrazu oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
K_U12potrafi wykorzystać metody badawcze w różnych obszarach działalności inżynierskiej architekta krajobrazu dostrzegając jej aspekty systemowe i pozatechniczne
K_U14potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz wyznacza hierarchię i kolejność działań
K_W04ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i nauk pokrewnych, która jest niezbędna w dalszych etapach kształcenia architekta krajobrazu
K_W05ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do architektury krajobrazu
K_W06ma ogólną wiedzę na temat funkcjonowania środowiska przyrodniczego i znaczenia jego komponentów
K_W07ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do architektury krajobrazu
K_W08wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów stosowanych w architekturze krajobrazu pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody, także w celu poprawy jakości życia człowieka
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Zajęcia terenowe umożliwiają studentom praktyczne wykorzystanie wiedzy z gleboznawstwa. Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w badaniach polowych, sposobem pobierania materiału glebowego oraz morfologicznych charakterystyk w warunkach terenowych.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Uczestniczenie w zajęciach terenowych pozwala zdobyć studentom doświadczenie w zakresie:
-wybrania odpowiednich stanowisk badawczych i pobrania prób,
-rozpoznania typologii profili glebowych,
-dokonania analizy,
-porównania różnych profili glebowych
Umiejętności:
W trakcie wyjazdu studenci nabywają umiejętności umożliwiające im samodzielnie:
- wytypowanie i pobranie charakterystycznych typologicznie gleb do badań laboratoryjnych,
-dokonać opisu roślinności oraz gleb z wykorzystaniem atlasu i tabel,
-dobierać narzędzi oraz wykonanie odkrywki,
-sporządzić opisu terenu oraz budowy profilu glebowego,
-dokonać weryfikacji poznanych na ćwiczeniach metod badawczych w warunkach polowych,
-określić wizualnie i organoleptycznie właściwości fizykochemiczne charakterystycznych poziomów w profilach glebowych,
-sporządzić raport na podstawie badań wykonanych w terenie,
Inne kompetencje (postawy):
-aktywna postawa w wykonywaniu prac terenowych,
-otwartość na współpracę w grupie,
-zorganizowanie i podział obowiązków podczas prac terenowych
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Zajęcia terenowe: praca w terenie oraz dialog
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
Narzędzia, mierniki, odczynniki i drobny sprzęt laboratoryjny wymienione wyżej, autobus turystyczny.
Treści programowe przedmiotu
[dr Anna Szafranek-Nakonieczna - 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Badania polowe: typologie geomorfologiczne, wykonanie odkrywki w terenie w obszarze występowania gleb litogenicznych, hydrogenicznych i semihydrogenicznych oraz napływowych i antropogenicznych z uwzględnieniem szczególnie interesujących gleb występujących w rejonie Lubelszczyzny takich jak: lessy, mady, czarnoziemy. Dokonanie opisu profili na wzorcowym formularzu i pobranie próbek do analiz terenowych. Lokalizacja zajęć: rejon Małopolskiego Przełomu Wisły oraz dolina Wisły w okolicy Kazimierza.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Podstawą zaliczenia jest udział w zajęciach oraz przygotowanie opracowania zawierającego opis badanego stanowiska oraz profilu glebowego (90%), aktywność w wykonywaniu badań i dyskusji (10%).
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
Gliński J., Stępniewska Z., Turski R., Bennicelli R., Wolińska A., Szafranek A., Charytoniuk P.: Wybrane metody badań gleboznawczych, EKOKUL, Lublin 2002.
Baiłousz S., Skłodowski P.: Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Stępniewska Z., Charytoniuk P., Stefaniak E., Bennicelli R. P., Szmagara A., Bucior K., Kuczumow A., Mroczka R., Siurek J.: Chemia analityczna w środowisku. EKO Kul, Lublin 2001.
Inne pomoce dydaktyczne:
Narzędzia do wykonania odkrywki i pobrania materiału (szpadel, zestaw świdrów, cylindry metalowe do prób gleb w stanie nienaruszonym, worki ze struną na próbki, etykiety). Odpowiednie odczynniki oraz drobny sprzęt szklany do szybkiego określenia podstawowych właściwości gleb (pH-metr z płynem Helliga, mierniki potencjału redoks, kwas solny, tensjometr). Tabele Munsell’a, tabela Brogowskiego, atlasy roślin.